כל מה שצריך לדעת לפני הטיול לטנזניה

אם אתם חובבי טבע, תרבויות מיוחדות, בעלי חיים ונופים משכרים – טנזניה היא בדיוק המקום שאתם מבקשים להיות בו. גן העדן האפריקאי הזה מיועד למשפחות עם ילדים, זוגות בחופשה רומנטית או בירח דבש וגם לקבוצת חברים – כל אחד, בכל גיל, יכול למצוא את עצמו במקום הנפלא הזה. אז מה מחכה לכם בטיול לטנזניה? הנה פירוט על קצה המזלג. כל מי שחשקה נפשו בטיול בלתי נשכח שיהיה מחד הרפתקני, מרתק וחווייתי ומאידך, גם מפנק במיוחד – ומי שמעוניין בשילוב המנצח הזה ימצא את "אפריקני – אפריקה למתפנקים" ככתובת הנכונה למטרה.
 

 

מה רואים בטיול לטנזניה?

בעלי חיים

בטנזניה ניתנת למטייל הזדמנות פז להתרשם מבעלי חיים בסביבתם הטבעית. חווית הספארי בשמורות השונות מזמנת מפגש עם מגוון רחב של בעלי חיים – אריות וברדלסים, קרנפים והיפופוטמים, פילים ותנינים, קופים וזברות, גנו, אנטילופות ועוד אינספור זנים ייחודיים. אם יתמזל מזלכם ותגיעו לטנזניה במהלך תקופת הנדידה, תוכלו לראות עדרי ענק של זברות, פילים וגנו, העושים את דרכם לחלקי הארץ  השונים.

טבע

הטבע בטנזניה עוצר נשימה, ונדמה כגלויה ענקית ואינסופית. מכתשים, יערות, ביצות וימים, לצד ההר הגבוה ביותר באפריקה – הר הקלמינג'רו, הם רק חלק ממה שמחכה לכם במהלך הטיול. הנופים בטנזניה מגוונים מאוד, והם כוללים, זה לצד זה, הרי געש לצד פסגות מושלגות, מישורי עשב עצומים לצד הרים נישאים ומגוון רחב של מסלולים נהדרים, הבולטים ביניהם הם שמורת הסרנגטי, הקילימנג'רו ומכתש נגורנגורו. הר הקילימנג'רו הוא ה"גג של אפריקה". הוא מתנשא לגובה של 5,895 מטרים, מכוסה בשלג ואם תגיעו לפסגתו – תגלו נוף עוצר נשימה.

השמורות בטנזניה

שמורות הטבע של טנזניה מגוונות ומיוחדות במינן, כל אחת בדרכה. הנה הצצה לייחודה של כל שמורה:

השמורות הצפוניות

    • סרנגטי – השמורה המאכלסת את הנדידה הגדולה בעולם של אוכלי עשב גדולים. מכאן מתחילים כמליון וחצי גנו וחצי מליון זברות את מסלול הנדידה שלהם, המסתיים בשמורת ה"מסאי מארה". זוהי שמורה עצומה, בה מומלץ לבלות לפחות יומיים או שלושה. אם מזדמן לכם לטייל במקום בחודשים ינואר-מרץ, תוכלו לראות מקרוב את אחת המראות המרגשים ביותר בשמורה – עונת ההמלטות המפורסמת, במהלכה נולדים 200,000 פרטים חדשים!
    • אגם נדוטו – מישורי עשב רחבים, ביצות, אזורים מיוערים ואגמים מתוקים ומלוחים הם רק חלק ממה שמחכה לכם באגם נדוטו, הממוקם בין סרנגטי לבין שמורת נגורונגורו.
    • נגורונגורו – עולם ומלואו מחכה לכם במכתש נגורונגורו, המכתש הגעשי הגדול בעולם! במקום חיים כ-25,000 בעלי חיים, לצד בני שבט המסאי המיוחדים המתגוררים באזור
    • טרנגירי – השמורה מאופיינת ביער עצי באובב עצומים, מה שמהווה מקור משיכה רציני לעדרי ענק של פילים המגיעים בעקבותיהם.
    • מניארה – בדרך לנגורונגורו, על השבר הסורי אפריקאי, ממוקמת שמורת מניארה, המחולקת לאגם פתוח עם בעלי חיים מיוחדים לצד יער עבות.
    • שמורת ארושה – שמורה הררית שבחלקה הגבוה נמצאות לגונות מקסימות עם להקות פלמינגו
ספארי על כדור פורח בסרנגטי
ספארי על כדור פורח בסרנגטי

השמורות הדרומיות

  • רואהה– השמורה הגדולה הזו נחשבת לפחות מתוירת אך הביקור בה הוא הרפתקה אמיתית. בשמורה יש מגוון עצום של בעלי חיים וצמחים.
  • סלו – השמורה הגדולה ביותר באפריקה. כאן יש את אוכלוסיית כלבי הבר האפריקאים הגדולה ביבשת לצד בעלי חיים נוספים. השמורה הוכרזה אתר מורשת עולמי על ידי אונסקו.
  • מיקומי – נופים מגוונים במיוחד, הכוללים מישורי עשב רחבים, רכסי הרים, גבעות ויערות.
  • סדאני – בשל קרבתה לחופי האוקיינוס ההודי, מאופיינת השמורה בלחות גבוהה. יפהפיה, מיוחדת ובלתי נשכחת. אל תפספסו!
  • הרי אודזונגווה– כאן נמצא המגוון הביולוגי הגדול ביותר בטנזניה. בנוסף, בהרים תוכלו ליהנות מטיול בין מפלים מרשימים לשבילי הליכה נהדרים.
 
 

לישון בסטייל

בטנזניה יש מגוון אפשרויות לינה– מאוהלים בשטח ועד למלונות יוקרתיים. אפשרות לינה נוספת המשלבת את שני האלמנטים הללו (בשיא הסטייל) היא מחנות אוהלים ולודג'ים יוקרתיים, שהם למעשה מלונות המצויים בלב שמורות הטבע ומשתלבים בנוף הפראי. כך נהנים מכל העולמות!

לודג' מרשת מלונות יוקרה andBeyond
לודג' מרשת מלונות יוקרה andBeyond

 

עונות ומזג אוויר

טנזניה נהדרת בכל ימות השנה, אך אם אתם רוצים למצות את החוויה עד תום – הנה פירוט כללי על עונות השנה במקום ומזג האוויר הצפוי בהן. כך למשל, חודש פברואר נחשב לתקופה נפלאה בה מזג האוויר נוח. לעומתם, החודשים מרץ, אפריל ומאי נחשבים לעונה הגשומה הארוכה – אך מנגד, זו תקופה של פריחה מקסימה ונוף משכר. בחודשים מאי ויוני יחכה לכם קיץ חמים ונעים (כשבחודש יוני מתחילה העונה בשמורות הדרומיות) ובין החודשים יולי-אוקטובר, הנחשבים לעונה היבשה הארוכה, מתחילים גם העדרים לנדוד לכיוון שמורת המסאי מארה שבקניה. החורף המקומי מתרחש בחודשים נובמבר-ינואר, הגשמים יורדים, העדרים מתרחקים לכיוון דרום סרנגטי והשמורות הדרומיות נסגרות בשל תנאי מזג האוויר.

שמורת סרנגטי

פירוש המילה "סרנגטי" בסהווילי היא "מישורים אינסופיים", ואכן, השמורה המקסימה היא ביתם של מישורים נרחבים שלא נגמרים, בעלי חיים ייחודיים ובה מתרחשים לפחות שניים מסצנות הטבע המסעירות בעולם – עונת ההמלטות והנדידה הגדולה. הנה סקירה על אחד האזורים הפראיים והמרתקים בעולם.

שמורת הסרנגטי

השמורה שוכנת בצפון מערב טנזניה ומשתרעת על פני שטח עצום של 14,500 קמ"ר, מה שהופך אותה לשמורה השניה בגודלה והמפורסמת ביותר בטנזניה. תכונותיה הייחודיות זיכו אותה בתואר "אתר מורשת עולמי" על ידי ארגון אונסקו.

גבולות הגזרה

השמורה גובלת בטנזניה-קניה בצפון, שמורת נגורונגורו בדרום מזרח, שמורת מאסווה בדרום מערב, בשמורות איקורונגו וגרומטי במערב ובשמורת לולינדו במזרח.

השמורה נחלקת לשלושה אזורים עיקריים:

מישורי הסרנגטי – בחלקה הדרומי של השמורה נמצא כר דשא עצום, בו נמצאים עדרי הגנו הגדולים בחודשים דצמבר-מאי מדי שנה.

המסדרון המערבי של שמורת הסרנגטי –סוואנה ביצתית המכוסה באדמת חרסית. כאן עובר נהר הגורמטי, המהווה את התחנה הראשונה של עדרי הגנו והזברות  במהלך הנדידה הגדולה.

צפון הסרנגטי – צפון השמורה מאופיין ביערות וגבעות.

בעלי החיים בשמורה

השמורה היא ביתם של אינספור בעלי חיים , מה שהופך אותה לריכוז בעלי החיים מהגדולים בעולם. בין השאר, השמורה מכילה מעל 2 מליון גנו, אנטילופות, ג'ירפות, צבאים, תיאו אפריקאי, קופים, זוחלים ומעל ל-500 מינים של ציפורים.

הנדידה הגדולה ועונת ההמלטות

שתי ההתרחשויות העוצמתיות ביותר בשמורה הן ללא ספק הנדידה הגדולה

ועונת ההמלטות. בעונת הנדידה, החלה מדי שנה בחודשי הקיץ, מתרחשת אחת הנדידות היבשתיות הגדולות בעולם. מליוני עדרי גנו, זברות ואנטילופות חולפות בשמורת הסרנגטי והמראה עוצר נשימה.

עונת ההמלטות, לעומתה, מתרחשת בחודשים פברואר-אפריל מדי שנה, ונחשבת אף היא לתופעה ייחודית ומלאת קסם המראה את הטבע במלוא תפארתו. במהלך ההמלטה עצמה, גור הגנו מפלס את דרכו החוצה, מנוקה על ידי האם וכעבור דקות בודדות הוא מתחיל בנסיונות לעמוד על רגליו. במהלך העונה נולדים כ-6,000 פרטים מדי יום, רובם גורי גנו, כשבסה"כ מגיעה כמות ההמלטות במהלך העונה ל-200,000 גורים!

הנדידה הגדולה בסרנגטי
הנדידה הגדולה בסרנגטי
הנוף מהלודג' בסרנגטי
הנוף מהלודג' בסרנגטי

מכתש נגורונגורו

מכתש נגורונגורו הוא האתר המפורסם ביותר בשמורת נגורונגורו. אם אתם מזדמנים לשמורה – אל תפספסו ביקור במכתש הייחודי המכונה בפי כל: "הפלא השמיני של הבריאה". מה הופך אותו לכזה? מיד תגלו.

מכתש נגורונגורו
מכתש נגורונגורו

השמורה על קצה המזלג

שמורת נגורונגורו בצפון טנזניה משתרעת על 260 קמ"ר ונחשבת לאחד האזורים היפים בעולם. השמורה שהוכרזה כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו ב-1979 נחשבת למגוונת מבחינת נופית ולאחת המעניינות בטנזניה. בשמורה ניתן ליהנות מרכסים געשיים כמו מכתש נגורונגורו, יער גשם, ימות, ביצות, קניונים, הרים, מישורי עשב, דיונות ויערות. בשמורה זו נמצאת בו אוכלוסיית חיות בר שנחשבת לאחת הגדולות בעולם והיא ביתם של  2 שבטים: שבט המסאי שמתפרנס מרעיית בקר ושבט  ההַדְזַבֶּה שמתפרנס מצייד.

איך נוצר מכתש נגורונגורו?

מכתש נגורונגורו הוא לוע הר געש הכבוי הגדול ביותר בעולם שנקרא גם "פלא הבריאה ה-8". מכתש זה נוצר לפני אלפי שנים כאשר הר הגעש התפרץ וקרס פנימה. למרות העוצמה של הקריסה, הלוע של הר הגעש נותר שלם ומאכלס עולם ומלואו : ימת סודה, מעיינות, מישורי עשב, נחלים, ביצות, סוואנות, חורש פתוח, יער עצי שיטה ויער גשם שבהם ניתן למצוא את רוב החיות האפריקאיות (למשל זברות, גאנו, צבאים, פילים, תאו, פלמינגו ועוד)  ואת רוב המערכות האקולוגיות שקיימות ביבשת.

מגוון עצום של בעלי חיים

בתי הגידול המגוונים – מעיינות, יערות, מישורי העשב וימת סודה מאפשרים נוכחות עצומה של בעלי חיים במקום, מעל ל-25,000 פרטים! בין השאר, נוכחים במכתש אוכלי עשב, בעלי כנף וטורפים שנשארו בתוך הלוע – כמו אריות, פילים, קרנפים, באפלו ונמרים. אוכלוסיית האריות והצבועים המנומרים הצפופה ביותר בעולם מרוכזת כאן, במכתש, ומדי בוקר בני המסאי מוליכים את עדריהם לשתות במימי מעיינות סנטו ושומרים על העדר שלהם מפני חיות הטרף.

מלבד זאת, במקום ניתן למצוא גם את הקרנף המצוי. על אף שמו המטעה, זוהי חיה הנמצאת בסכנת הכחדה ולמעשה, במכתש בלבד נותרו רק 15 פרטים של קרנף מצוי. אם אתם רוצים לצפות בחיה הנדירה – דעו כי זהו אחד המקומות האחרונים באפריקה בהם תוכלו לעשות זאת.

 

אגם מניירה

אגם מניירה הוא ימת סודה שמשתרעת על 329 קמ"ר צרים ומפותלים ושנעלמת כמעט לחלוטין בעונה היבשה. האגם נמצא בעמק הריפט בחלקו התחתון של השבר הסורי-אפריקאי ומשלב מים, צמחייה, נופים ייחודיים ויותר מ-500 מינים של בעלי חיים, למשל, צבאים, פלמינגו, היפופוטמים ואלפי מינים של בעלי כנף מיוחדים.

אגם מניירה
אגם מניירה
 
 

אריות, נמרים וצ'יטות

בכניסה לשמורה, עוברים דרך יער טרופי ירוק עד, ובו תוכלו לפגוש באריות, נמרים וצ'יטות. למה אנחנו מסייגים את דברינו? כפי שכולנו יודעים, טיול ספארי הוא עניין של מזל – או שפוגשים את בעלי החיים המקומיים, או שלא. אם התמזל מזלכם, תוכלו לצפות בתופעה מרתקת, בה אריות מטפסים על עצים ורובצים בישנוניות בין ענפיו. המחזה הזה משעשע במיוחד, שכן מדובר בבעל חיים עצום המונח בעדינות על ענפי עץ כהגנה מפני השמש הקופחת.

אריות באגם מניירה
אריות באגם מניירה
 
 

פלמינגו מרהיבים

עופות הפלמינגו המרהיבים פוקדים את האגם בעונות הגשומות, ומספקים לנו הצצה מופלאה לטבע במלוא הדרו. להקות הפלמינגו מתגודדות סביב הנהר, ויוצרות תמונת טבע נהדרת בגווני ורוד וכחול. לרוב יפנו הפלמינגו לאותו הכיוון בתיאום מושלם, מה שהופך את המחזה ליפה עוד יותר. מלבד הפלימנגו, בשמורה יש עוד 400 מיני ציפורים, חלקם הגדול חי בשמורה לכל אורך השנה.

הפארק הלאומי טרנגירי

הפארק הלאומי טרנגירי הוא השישי בגודלו בטנזניה, והוא נחשב לאחד מהאתרים הפופולריים ביותר במדינה. במהלך הסיור בפארק תוכלו ליהנות מצפיה בנהר טרנגירי היפהפה, מגוון רחב של בעלי חיים, אוכלוסיית פילים בין הגדולות בעולם ובעלי כנף ייחודיים. הנה סקירה קלה על הפארק המקסים.

Elewana TarangireTreetops (c) Silverless
Elewana TarangireTreetops (c) Silverless
 
 

הפארק על קצה המזלג

הפארק הלאומי טרנגירי כולל סוואנות רבות שמשתרעות על פני שטח של 2,600 קמ"ר. הפארק נחשב לאחד מאתרי הקינון הגדולים בעולם של כ-500 סוגים שונים של ציפורים. בעונה היבשה שמתחילה ביוני ומסתיימת באוקטובר הפארק מהווה מקור מים כמעט יחידי – מה שמושך אליו עדרים גדולים של בעלי חיים (בעיקר פילים) שמחפשים מים להרוות את צימאונם.

אוכלוסיית פילים עצומה ואינספור מינים נוספים

עצי באואבב מרשימים יקדמו את פניכם בכניסה לפארק הלאומי. דעו כי העצים הללו הם בין המאפיינים העיקריים של טרנגירי ואהבתם המושבעת של הפילים, מה שמביא את בעל החיים העצום לשרוץ בפארק בהמוניו. כאן חיה אוכלוסיית הפילים האפריקאית בין הגדולות בעולם, לצד אינספור מיני בעלי חיים נוספים – גנו, זברות, באפלו, ג'ירפות, קופים, וראמים פראיים, כמו גם נמרים, צ'יטות, אריות וקרקל. האריות רובצים בנחת על העצים בפארק ומספקים הצצה מעניינת (ומשעשעת) לשגרת חייהם העצלנית משהו.

 

גן עדן לציפורים

לצד אלפי בעלי החיים המטיילים בסאוונות, פארק טרנגירי הוא גם ביתם של מיני ציפורים רבים. כאן יחכה לכם גן עדן לציפורים, מגוון רחב של עופות דורסים, בעלי כנף וציפורים נוספות. אם תרצו להעצים את החוויה, תוכלו לשכור כדור פורח ולהתבונן בפארק המדהים על נופיו היפים ובעלי החיים הפראיים, ממש כאילו הייתם ציפור בעצמכם!

Elewana Tarangire Treetops (c) Silverless
Elewana Tarangire Treetops (c) Silverless

 

שמורת סלוס

שמורת הטסע סלוס נמצאת בדרום טנזניה והוכרה עוד ב-1982 כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו. שמורה זו היא שמורת הטבע הדרומית ביותר במדינה והשנייה בגודלה באפריקה- מה שהופך אותה לאחת משמורות הטבע הגדולות בעולם. 

 

על השמורה

שמורת סלוס מתפרשת על שטח של 54,000 קמ"ר, פי 4 משטחה של שמורת הסרנגטי (השניה בגודלה). השמורה מרוחקת מאוד משמורות הטבע הפופולריות, המרוכזות ברובן בצפון טנזניה. לכן, אם אתם מתכננים להגיע למקום (מומלץ בחום!), תהיו חייבים לתכנן את הטיול שלכם באזור זה ובמקומות סמוכים – מה שיהפוך את המסלול כולו למיוחד במינו, מחוץ למסלול הטיולים הרגיל.

אופי בתולי המחכה להתגלות

התנאים שהזכרנו לעיל הופכים את סלוס לשמורה בתולית ולאתר בו אין תיירים רבים. כך ניתנת לכם, שוחרי ההרפתקות, הזדמנות נהדרת לצפות בטבע במלוא הדרו, במקום בו האופי הפראי נשמר ואורחות חייהם של בעלי החיים במקום כמעט ואינו מופרע על ידי האדם. אופיה המיוחד של השמורה זיכה אותה בתואר אתר מורשת עולמי על ידי ארגון אונסק"ו.

אילו בעלי חיים יש בשמורה?

מיקומה המיוחד של שמורת סלוס מאפשר לבעלי חיים רבים להתגורר בשטחה – כאלה שאופיינים למזרח אפריקה ולדרומה. במקום נמצאים כ- 110,000 פילים, אוכלוסיית הפילים הגדולה בעולם, וכן 200,00 בפאלו, 80,000 גנו, 100,000 אימפלות ו-400 מינים של ציפורים, זאת לצד האוכלוסיה הגדולה ביותר באפריקה של תנינים והיפופוטמים. בנוסף, בשמורה חיים אריות, נמרים, ג'ירפות, זברות, צבועים מנומרים ועוד. חוויה נפלאה ועוצרת נשימה!

 חווית ספארי אחרת

שגרת החיים השלווה והטבעית של שמורת סלוס לא פוסחת על בעלי החיים ועל האווירה הכללית במקום. כאן תוכלו לצאת לספארי רגלי בליווי מדריך, באמצעות שייט בנהר הרופיג'י או באמצעות רכבי שטח פתוחים וליהנות ממגע בלתי אמצעי עם בעלי החיים, הטבע והנוף המקסים.

זנזיבר

ברוכים הבאים לקסם אפריקאי במלוא הדרו. האי הקסום זנזיבר, המורכב, למעשה, מקבוצת איים, הוא אחד המקומות היפים ביותר בעולם ואחד המתויירים שבהם, אך עובדה זו לא גורעת מקסמו הנהדר, המורכב מחופים לבנים ובתוליים, מי טורקיז תכולים, שווקי לילה ושפע של אפשרויות לינה מפנקות במיוחד.

נופש בזנזיבר
נופש בזנזיבר

זנזיבר על קצה המזלג

זנזיבר הוא שם כולל לקבוצת איים השייכים לטנזניה, למרות שהם נמצאים 25 -50 ק"מ מחופיה. קבוצת האיים כוללת שני איים גדולים (זנזיבר ופמבה) ועוד כמה איים קטנים, אך לרוב הכוונה היא לאי זנזיבר עצמו שאורכו 85 ק"מ ורוחבו 32 ק"מ.

מה יש באי?

השילוב בין בתוליות אותנטית והיסטוריה מרתקת לבין פינוקים לאינסוף הופכים את זנזיבר ליעד פופולרי במיוחד ואהוב עד מאוד בקרב תיירים מכל רחבי העולם. בזנזיבר תוכלו ליהנות מחופים לבנים נהדרים, מי טורקיז צלולים, אוכל טרי המוגש ישר מהים, עיר עתיקה נפלאה ומלאה בסמטאות עקלקלות וכמובן – מלונות מפנקים במיוחד. ריזורטים יוקרתיים, סוויטות מבודדות, מלונות משפחתיים, חופים פרטיים וכל הטוב שאפשר לדמיין מחכה לכם במקומות הלינה הפזורים ברחבי האי.

סטון טאון – העיר העתיקה

סטון טאון היא אחת הערים היפות במזרח אפריקה, ואחת העתיקות שבהן. כאן תוכלו להתרשם מההיסטוריה המרתקת של זנזיבר, שהושפעה מתרבויות מגוונות – החל מתרבות בריטית, דרך תרבות פורטוגלית ועד לתרבות ערבית ואפריקאית. העיר נקראת כך על שם אבן האלמוגים ששימשה לבנייתה, ובמהלך הטיול במקום תוכלו ליהנות ממבנים מיוחדים במינם, שוק אוכל המתקיים מדי ערב, סמטאות נהדרות וחנויות קטנות.

אי התבלינים – על מה ולמה?

במשך שנים רבות זנזיבר הייתה מרכז עולמי לייצור תבלינים, מה שהעניק לה את הכינוי "אי התבלינים". חוויה צבעונית במיוחד מחכה לכם בדוכני האוכל השונים, כמו גם בסיורי תבלינים מודרכים – ציפורן, ג'ינג'ר, מוסקט, קינמון, כורכום ועוד מאות תבלינים נהדרים עם ניחוחות משכרים, זאת לצד שמנים רפואיים, עשבי מרפא ופירות מחכים לכם בסמטאות העיר.

הר הקילימנג'רו

הר הקילימנג'רו הוא לא רק ההר הגבוה ביותר באפריקה, הוא גם ההר הבודד הגבוה בעולם. ההר, הממוקם בצפון טנזניה, מכוסה כיפת שלג ברוב ימות השנה וכשמביטים בו מבעד לחום האפריקאי ולמשטחים הצחיחים והמישוריים – המראה בהחלט מעורר השראה. ההר הקסום נגלה מבעד לעננים, פסגתו המושלגת נוצצת בשמש והמראה כולו אומר הוד והדר.

אם אתם מתכננים להעפיל אל פסגת ההר, דעו כי הטיפוס אורך כשבוע ואינו נעשה באופן עצמאי, אלא בלווית מדריכים מורשים. מסלולי הטיפוס המגוונים נהדרים ביופיים, והם מזמנים מפגש בין מערכות אקולוגיות שונות, נופים מקסימים והטבע במלוא הדרו. הטיפוס בהר לא דורש ניסיון קודם, אך הוא כן דורש בריאות תקינה ולא מעט מזומנים.

הר הקלימנג'ארו
הר הקלימנג'ארו
 

לכתבות נוספות על אפריקה לחצו כאן

 

keyboard_arrow_up Call Now Button
טיול באפריקה עם אפריקני