ממלכת החיות הפראית של דרום אפריקה

ממלכת החיות הפראית של דרום אפריקה

במקומות רבים בעולם, חיות המסתובבות פרא הן נחלת העבר. הערים נהיו גדולות יותר, שטחים גדולים הפכו לשטחים חקלאיים וצייד גזל את חייהם של עדרים שלמים. הודות לפעולות שימור אינטנסיביות בעבר ובהווה, דרום אפריקה נשארה עודנה מבורכת בשפע של חיות פרא.

חמשת הגדולים (Big Five)

באזורים הפראיים של דרום אפריקה חיים להם "חמשת הגדולים": פיל, אריה, קרנף, נמר ובפאלו. לא שג'ירפה, היפופוטם או לוויתן הם קטנים… גם בהם אפשר להיפגש בדרום אפריקה.

הסוואנות ואזורי המרעה של דרום אפריקה הם ביתם של מספר גדול של יונקים אפריקאים טיפוסיים.

רק בגן הלאומי קרוגר יש מעל 10,000 פילים ו-20,000 בפאלו – בעוד שבשנת 1920 העריכו כי רק 120 פילים בלבד נותרו בכל דרום אפריקה.

הקרנף הלבן גם הוא התאושש מסכנת הכחדה טוטלית, וכעת משגשג גם בגן הלאומי קרוגר וגם בגן הלאומי Hluhluwe Umfolozi שבקוואזולו-נטאל. לעומתו, הקרנף השחור עדיין נמצא בסכנת הכחדה ולכן יש עליו חוקים מגנים מחמירים מאוד.

בשני הגנים הלאומיים הללו אפשר למצוא את חמשת הגדולים, כמו גם בשמורות הגדולות של דרום אפריקה – כמו פילנסברג שבפרובינציה הצפון-מערבית – בשמורות קטנות יותר ובשמורות פרטיות.

החתולים הגדולים (Big Cats)

דרום אפריקה היא ביתם של אריות, הנמצאים בראש סולם הטורפים. לרוע המזל, כיוון שהאריות היו היריבים העיקריים של בני האנוש, לא נותרו הרבה אריות במדינה, וכעת ניתן לראות אותם רק באזורי שימור מסוימים.

את הנמרים ניתן לראות באזור נרחבים יותר במדינה, מכמעט רוב הכף הדרומי ועד צפון דרום אפריקה. ועדיין, מדובר במספרים קטנים באופן יחסי.

גם הצ'יטה, אלופת המהירות שמסוגלת לרוץ במהירות של כמעט 100 קמ"ש, חיה בדרום אפריקה. אוכלוסיית הצ'יטות במדינה קטנה יחסית ומרוכזת בעיקר בצפון (כולל בגן הלאומי קרוגר), הגן הלאומי Kgalagadi Transfrontier והכף הצפוני, וכמו כן בשמורות בקוואזולו-נטאל ובפרובינציה הצפון-מערבית.

חיות פרא פחות מוכרות

עוד חיות פרא גדולות שאפשר לראות בשמורות במדינה הן: היפופוטם, ג'ירפה, קודו, גנו, זברה…

מלבד אלה, אפשר גם למצוא חיות פרא פחות מוכרות אך מרשימות לא פחות. ביניהן דאמאליסק הסהר הנדיר (קרוב משפחה של הגנו), אנטילופת הסוני הקטנה, או חדפי הפיל הזעירים והמתוקים.

מעל 200 מיני יונקים

במדינה סוגי קופים רבים, ביניהם הגלגויים הליליים, קופי הוורווט, קופי הסמנגו והבבון הדובי.

שפני סלע וסוריקטות הם בעלי קסם רב, למרות ששפני הסלע יכולים לעשות צרות לחקלאים.

את השנבוב, חיה לילית נסתרת שאוכלת נמלים, וצבועון הרעמה שאוכל טרמיטים, ניתן לראות כמעט בכל דרום אפריקה.

הלוטרה חסרת-טופר האפריקאית שוחה במים מתוקים ובים, בעוד שהלוטרה מנוקדת-צוואר חיה בטריטוריה יותר מוגבלת. שתיהן נדירות וקשה למצוא אותן.

אחד היונקים שהעניין בהם עלה לאחרונה הוא הזאב הטלוא, מהיונקים בסכנת ההכחדה הגבוהה ביותר באפריקה. בעבר הזאב הטלוא הושמץ שלא בצדק כטורף אכזרי. היום קרנו עולה גם מההבנה של חשיבותו במערכת האקולוגית וגם מהערכת ההתנהגות המשפחתית החמה שלו. הזאב הטלוא צריך טריטוריות מחייה רחבות כדי להתקיים, ולכן הופך ליותר ויותר בסכנה בימינו. אפשר למצוא אותו במספרים קטנים בגן הלאומי קרוגר וסביבתו, בצפון קוואזולו-נטאל (בעיקר ב- Hluhluwe-Umfolozi Park), בקלהארי, ובשמורת Madikwe בפרובינציה הצפון-מערבית.

טורפים כלביים נפוצים יותר הם הצבוע, התן ושועל האוזנן. טורפים חתוליים נפוצים, מלבד החתולים הגדולים שהוזכרו לעיל, הם הקרקל, חתול הבר האפריקני והחתול שחור-הרגל. עוד קרניבורים שאפשר למצוא בדרום אפריקה הם הסיבט, הגחן וסוגים שונים של נמייתיים.

אוכלי העשב הנפוצים הם סוגי האנטילופה השונים – מהצביון הקטן, דרך הקודו הגדול ועד אנטילופת הסוס השחורה המרהיבה.

בדרום אפריקה גם יונקים מעופפים – המדינה שופעת במינים שונים של עטלפים.

יונקים ימיים ודגים

היונק הגדול ביותר – בדרום אפריקה ובעולם כולו – הוא הלוויתן הכחול, שיכול להגיע לאורך של 33 מטר.

מבין 8 מיני הלווייתנים שאפשר למצוא במימי דרום אפריקה (ביניהם הקטלן העוצמתי), הלווייתן שהכי נפוץ להיתקל הוא האובלנה הדרומית. לוויתן עצום זה מגיע למפרצים שליד החוף כדי להמליט, כך שלעיתים אפשר לצפות בו גם פשוט בישיבה על החוף.

האובלנה הדרומית הוא אחד מסיפורי ההצלחה בתחום השימור. בעבר הוא נחשב כלווייתן המוצלח ביותר לצייד. האוכלוסייה שלו התדלדלה עד שהוא הוכר כמין מוגן. מאז, המספרים שלו גדלים והוא הופך להיות יותר ויותר נפוץ בחופי דרום אפריקה.

חופי המדינה עשירים במיני דגים שונים. אחד המרהיבים ביותר הוא הכריש הלבן, אבל הוא רק אחד מבין 2,000 מינים שהם 16% מכל המינים בעולם.

זוחלים

אחד מ"חמשת הגדולים" הוא התנין, גם הוא חי במקומות שונים בדרום אפריקה. ניתן למצוא אותו בגדות נהרות רבים, אגמים ובריכות.

זוחלי מים נוספים שכדאי לציין הם צב הים החום וצב ים הגלדי. לשניהם אזורי קינון נרחבים בחוף הצפוני של קוואזולו-נטאל.

הזוחלים היבשתיים של דרום אפריקה כוללים מינים נדירים של צבים וזיקיות. במדינה מעל 100 מינים של נחשים. מחצית מהם, ביניהם הפיתון, אינם ארסיים, והמחצית השנייה – ביניהם הביטיס המתנפח, הממבה השחורה והירוקה, נחש העפאים והקוברה הטבעתית – הם בהחלט כן.

ציפורים

חובבי ציפורים מרחבי העולם מגיעים לדרום אפריקה כדי לחוות את העושר והמגוון של ציפורי המדינה, הנודדות והאנדמיות (אלה שחיות אך ורק בדרום אפריקה).

מבין 850 המינים שתועדו בדרום אפריקה, כ-725 מהן הן ציפורים מקומיות או מבקרות מידי שנה, וכ-50 מהן אנדמיות.

מלבד הציפורים המקומיות, דרום אפריקה מארחת ציפורים נודדות רבות במהלך השנה, הן מאפריקה, כמו הקוקייתיים והשלדגים, ומיתר העולם – אירופה, מרכז אסיה, סין ואנטרקטיקה.

אחד העופות הגדולים בדרום אפריקה הוא היען אותו מגדלים בחוות במחוז Oudtshoorn שבכף המערבי. חוץ מהיען המתורבת, אפשר למצוא גם יענים פראיים בצפון המדינה.

חובבי ציפורים יכולים אפילו ליהנות בפארק טיפוסי ביוהנסבורג שם קוליוסאים, דוכיפתים, מגלני הסוואנה, מיני נקרים, מיני קיכליים ועוד.

בין העופות המרשימים ביותר של דרום אפריקה הם העגורים, מהם יש מספר מינים במדינה: העגור הכרבלתי הוא הנדיר ביותר, עגור החן האפריקאי הוא הציפור הלאומית, ועגור הכתר לבן-הלחיים הוא ללא הספק המרשים ביותר מבין השלושה.

מבין העופות הגדולים של דרום אפריקה הם הנשרים. מבין הססגוניים ביותר הם השלדגים, יונקי הדבש, צופיתיים, הכחל הלילכי המרהיב ועוד.

keyboard_arrow_up Call Now Button
טיול באפריקה עם אפריקני